خانه / آموزش مهارت های زندگی / آسیب شناسی / بررسی و درمان دهن بینی
درمان دهن بینی

بررسی و درمان دهن بینی

دهن‌بینی یا تلقین‌پذیری مشکلی است که امروزه گریبان خیلی از افراد را گرفته و به شکل‌های مختلف در زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی آن‌ها اثر گذاشته است. این اختلال در وهله اول منجر به سلب آرامش فرد و سپس اطرافیان می‌شود. مثلا زنی که با یک نظر ناپخته و شخصی از طرف دوست یا آشنا یا … نسبت به یکی از لوازم خانه‌اش دلچرکین می‌شود ، هر زمان که چشمش به آن وسیله می‌افتاد عذاب می‌کشد. او این احساس را دائما به طور مستقیم و غیر مستقیم به همسر خود منتقل کرده و باعث سوء تفاهمات و درگیری‌های بعدی می‌شود.

معمولا این رفتار در طول دوران رشد در شخص ایجاد شده و اگر به حد غیر طبیعی برسد به عنوان اختلال شخصیت باید تحت درمان قرار بگیرد. با این حال در اینجا به برخی از علل آن به طور کلی اشاره‌ای گذرا می‌کنیم تا افرادی که خود را در شرف آن می‌بییند از این عارضه پیشگیری کنند.

ریشه دهن‌بینی

عدم اعتماد به نفس: معمول افرادی که برای حرف دیگران اهمیت زیادی قائل هستند و تصمیمات خود را با آن‌ها منطبق می‌کنند، از اعتماد به نفس پایینی برخوردارند. این افراد حتی نظر منطقی خود را در مقابل حرف دیگران کنار گذاشته و قدرت ریسک ندارند.

نگاه سطحی به زندگی: عده‌ای با اینکه اعتماد به نفس دارند با این حال همیشه سعی می‌کنند انگشت نما باشند و برای رسیدن به این هدف حاضر به انجام هر کاری هستند. علت انگیزه این افراد نگاه سطحی به زندگی است. آنها زندگی را منحصر به زندگی مادی دانسته و فکر می‌کنند هر چه هست در همین دنیاست.

مراوده با افرادی که چنین خصوصیتی دارند: بعضی از این افراد از اول چنین نگاهی نداشتند بلکه به مرور زمان و به تبع دوستی و مراوده با افراد دهین بین، به این عارضه مبتلا شده اند. اهمیت انتخاب دوست و همنشین خوب که در روایات به آن توجه ویژه شده است در اینجا به روشنی قابل مشاهده است.

علت‌های دیگری مثل شخصیت نمایشی، شخصیت مرزی، شخصیت وابسته و … هم به عنوان علل دهن‌بینی مطرح شده است که در اینجا مجال بحث در مورد آنها نیست.

راه مقابله با دهن‌بینی

برای درمان هر بیماری یا مشکل یا مسئله باید ابتدا علت آن را کشف و سپس به درمان پرداخت. لذا درمان دهن‌بینی نیز باید متناسب با علت آن باشد. مثلا اگر نداشتن اعتماد به نفس علت آن است باید از راهکارهای تقویت اعتماد به نفس استفاده کرد. یا اگر فرد نگاه ایدئولوژی درستی ندارد باید نسبت به اصلاح آن اقدام کند. اگر با افرادی مراوده دارد که اینچنین هستند باید رفت  و آمد خود را با آنها کم کند. این مورد در زندگی روزمره مخصوصا برای خانم‌ها زیاد به چشم می‌خورد.

البته ممکن است خود شما توانایی تشخصی علت آن را به تنهایی نداشته باشید و برای علت یابی لازم باشد که حتتما به یک مشاور مراجعه کنید.

۱ دیدگاه

  1. دهان بینی معضلی هست که مخصوصا در ایران وجود داره مدیران  دهان بین بیشترین ضرر رو متوجه کارکنان می کنند باید این رو در نظر بگیری که هرکس که بهش اعتماد داری صرفا این ادم تمام حرفهاش درست نیست ،

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

bigtheme