خانه / مشاوره ازدواج / معیارهای انتخاب همسر / زیبایی / نقش زیبایی دختر و پسر در ازدواج
معیار های انتخاب همسر

نقش زیبایی دختر و پسر در ازدواج

سوال

جناب مشاور اگر از معیارهای اخلاقی و دینی که در دین اسلام به عنوان مهمترین معیار در مورد ازدواج توصیه شده بگذریم، من بارها در کتب مختلف احادیث مشاهده کردم که توجه به خصوصیات جسمی دختر بسیار تاکید شده. ذکر چند نمونه: ” اسلام، زیبایی زن را هم به مثابه یکی از نشانه‌های همسر شایسته مورد توجه قرار داده‌. منابع اسلامی از طرح جزئیات زیبایی زن نیز چشم پوشی نکرده‌اند. به عنوان نمونه، زیبایی چهره زن یکی از معیارهای فضیلت او به شمار آمده و از داوطلبان ازدواج خواسته شده تا قبل از ازدواج از چگونگی چهره و موی همسر‌آینده جویا شوند. در خصوص رنگ پوست نیز روایاتی در خصوص ازدواج با زنان گندم گون و سیمین بر وارد شده است. در مورد تناسب اندام روایتی از امام صادق نقل شده است که برای مرد رواست که به چهره و پشت او بنگرد. حدیثی از پیامبر اکرم‌ از ازدواج با زن بلند قد تأکید و کوتاه قد زشت روی نهی شده است. در برخی دیگر از روایات نیز چهارشانه بودن، که مصداقی از تناسب‌اندام به شمار می‌رود، مورد توجه قرار گرفته است.

در حالیکه زیبایی و جذابیت مردان صرفا در عقل و فرزانگی آنان قرار داده شده. به ‌این جهت، علاوه بر آن‌که تأکیدی بر زیبایی ظاهری مردان، به عنوان معیاری برای همسر گزینی صورت نگرفته، در مواردی اولیای دین، دختران و خانواده آنان را به ازدواج با مردان نیک سیرت، به رغم نازیبایی ظاهری‌ایشان برانگیخته‌اند. به عنوان نمونه، رسول خدا‌ جویبر را، که فردی سیاه پوست، نازیبا، و کوتاه قد بود به خواستگاری ذلفا دختر زیبا روی زیاد بن لبید فرستادند و با تأکید به هم شأنی‌ ایمانی آنان، زیاد بن لبید را به ‌این ازدواج راضی کردند. امام باقر نیز با تأسی به پیامبر اکرم‌ مردی از مقربان درگاه خود را که در عین حال، نازیبا و کوتاه قد بود، برای خواستگاری دختر یکی از موالیان خود فرستاده و او را به‌این وصلت ترغیب نمودند”

ولی به هر حال زیبایی چهره همسر برای بسیاری از دختران اهمیت دارد. چه بسا در همین سایت هم موارد بسیاری مطرح شده که خانمها فقط به خاطر نازیبا بودن خواستگارشان ابراز مشکل کردند. میخواستم بدانم واقعا علت مساله‌ای که مطرح کردم چیست؟ چرا در اسلام فقط به زیبایی دختران تاکید شده؟

جواب

سلام

علت اینکه در روایات انتخاب همسر به زیبا بودن خانمها تأکید شده و در مورد ظاهر خانمها بحث شده، این است که مردها فطرتا ظاهر گرا هستند و انتخابشان بیشتر بر اساس ظاهر است؛ اما در مورد خانمها مسئله برعکس است و خانمها بیشتر به سیرت مرد اهمیت می‌دهند تا صورت، و به همین خاطر در روایات انتخاب همسر به جای پرداختن به ظاهر مردان، به اخلاق و رفتارشان پرداخته شده؛ مثلا نبی مکرم اسلام می‌فرمایند: بهترین مردان امت من کسانی هستند که بر خانواده شان ستم روا نمی‌دارند و نسبت به آنان مهربان بوده و در حق آنان ظلم نمی‌کنند.

از این دست روایت‌ها می‌توانیم نتیجه بگیریم که اگر مردی دارای اخلاق نیک و پسندیده‌ای باشد می‌تواند خودش را در دل خانمش جا کند و وقتی این کار انجام شد با توجه به غریزه یگانه طلب بودن خانمها حتی اگر مرد صورت زیبا هم نداشته باشد محبوب همسرش می‌شود.

مطلب فوق و روایات وارده مربوط به صدر اسلام بودند که در آن زمان ازدواج در سنین پایین انجام می‌شد و دخترها هم مثل دخترهای الان در خارج منزل و دانشگاه و محل کار با نامحرم برخورد نداشتند و خانمها هم فعالیت‌های بیرون از منزل نداشتند و در منزل هم از ماهواره و دی وی دی… خبری نبود که باعث تزلزل خانواده‌ها شود؛ اما در حال حاضر با توجه به موارد فوق خانمها هم در معرض آسیب اند و ممکن است دچار تنوع طلبی بشوند و لذا راه کار این است که در ازدواج‌های امروزی ظاهر مرد نیز مورد پسند خانم واقع شود و از لحاظ قیافه به دل همسرش بنشیند تا در آینده دچار مشکل نشوند.

نا گفته نماند درست است برای شروع زندگی ظاهر مهم است؛ اما اگر کسی دچار تنوع طلبی شده باشد یا اینکه بعد از ازدواج ماهواره داشته باشد و چت کند و با نامحرم صمیمی شود، در این صورت با هر شخصی هم ازدواج کند ممکن است به سمت شخص دیگر برود. به همین خاطر ایمان به خدا و دوری از اسباب شهوت باید در دستور کار جوانان قرار گیرد تا دچار این مشکلات نشوند.

موفق باشید

۱ دیدگاه

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

bigtheme